Dieselit

NEOT toimittaa omistaja-asiakkailleen korkealaatuisia dieselpolttoaineita, jotka soveltuvat Suomen vaihteleviin olosuhteisiin.

Toimittamamme dieselit sisältävät vaahtoamista estäviä, voitelevia ja korroosiolta suojaavia lisäaineita, jotka varmistavat tuotteen turvallisen käytön kaikissa dieselkäyttöisissä henkilöauto- ja ammattiliikenteen moottoreissa.

Eri vuodenajat vaativat kylmänkestoltaan erilaisia dieselpolttoaineita

NEOT diesel -10/-20
on jakelussa sekä kesä- että talvikaudella. Tuotteen alin käyttölämpötila on -20 astetta. Parempi kylmänkesto tarjoaa tuotteelle pidemmän käyttökauden.

NEOT diesel -25/-35
soveltuu lähes kaikkiin Suomen talvioloihin. Tuotteen alin käyttölämpötila on -35 astetta.

NEOT diesel -30/-38
pohjoisimman Suomen talvidiesel, jonka alin käyttölämpötila on -38 astetta.

Uusiutuva diesel -30/-30
soveltuu käytettäväksi Suomen talviolosuhteissa. Tuotteen alin käyttölämpötila on -30 astetta.

Tiesitkö, että?

Samepiste on alin lämpötila, jota kylmemmässä polttoainetta ei suositella varastoitavaksi.

Suodatettavuus on alin käyttölämpötila eli lämpötila, jossa hyvin huollettu ja asianmukaisesti rakennettu ajoneuvo vielä toimii ongelmitta.

Setaaniluku on polttoaineen syttymisherkkyyttä ilmaiseva luku, joka kuvaa dieselpolttoaineen laatua. Mitä korkeampi setaaniluku, sen nopeammin polttoaine syttyy moottorissa.

Uusiutuva diesel ja biodiesel

Uusiutuva HVO-diesel (Hydrotreated Vegetable Oil) ja FAME-biodiesel (Fatty Acid Methyl Ester) ovat uusiutuvista raaka-aineista valmistettuja polttoaineita. Kummankin tuotteen käytöllä voidaan vähentää hiilidioksidi- ja hiukkaspäästöjä perinteiseen fossiiliseen dieseliin verrattuna. Tuotteet kuitenkin eroavat toisistaan valmistusprosessinsa ja tuoteominaisuuksiensa osalta.

Uusiutuva HVO-diesel on kasviöljyistä tai rasvoista valmistettu polttoaine, joka valmistetaan vetykäsittelyprosessin avulla ja sitä voidaan sekoittaa perinteisen dieselin joukkoon tai käyttää suoraan fossiilisen dieselin korvaajana kaikissa dieselmoottoreissa.

FAME-biodieseliä valmistetaan esteröimällä kasviöljyjä tai rasvoja ja sen sekoitussuhde fossiiliseen dieseliin on Euroopassa rajattu korkeintaan 7 tilavuusprosenttiin.